Bongers Automotive Assistentie & Bedrijfsdiensten
HomeActiviteitenContactRacing

Verslagen 2006

SuperCup 600 te Assen, 7 oktober 2006 

De 1e SuperCup race na de valpartij van vorige race. Ik had nog wel een ZAC race tussendoor gereden om weer even te wennen, maar de pijn aan mijn ribben was toch wel een beetje een belemmering…zacht uitgedrukt. Wel heb ik die dag lekker aan mijn veringafstelling kunnen werken en zo de nieuwe Wilbers achterschokbreker verder verfijnd af kunnen stellen. Voor de SuperCup
de achterkant nog iets hoger gezet omdat het insturen op hoge snelheid te moeilijk ging.

 

De 1e training was een gok qua bandenkeus…en ik gokte natuurlijk verkeerd. Aangezien ikzelf mijn wielen moet wisselen moet ik ruim van te voren beslissen waar ik op vertrek. Ik stond dus op mijn droogweer banden terwijl het echt goed nat was.
Toch maar mijn rondjes blijven rijden, hopende op een droog spoor. Dit kwam helaas niet en na een aantal ronden werd ik binnendoor ingehaald, waarna die coureur direct onderuit schoof.
Ook ik gleed weg maar bleef gelukkig overeind en kon in de grindbak tot stilstand komen. Van uit de grindbak zag ik dat iedereen door die bocht ‘glibberde’. Nog even de baancommissarissen gewaarschuwd dat er waarschijnlijk olie lag. Ook op ander punten op de baan lag een oliespoor en de sessie werd met een rode vlag afgevlagd.

 

De 2e training was overduidelijk droog, en zelfs het zonnetje kwam lekker door. Wel stond er een hevige wind die ervoor zorgde dat je van rechts naar links over de baan werd geblazen…Top tijden werden er door de meeste dus niet gereden.
Ik was lekker aan het rijden en de vering voelde goed aan. De motor stuurde lekker enkel zat ikzelf nog steeds niet in mijn ‘scherpe’ ritme. Een 15e trainingstijd was het resultaat. Niet ontevreden over de positie, maar ik zat nog dik 4 seconde boven mijn beste tijd….

 

Aanremmen voor de Haarbocht

 

Voor de race was het lang wachten, aangezien we pas om 16.30h hoefde te rijden. Opgesteld na de Warm-up lap werd de start uigesteld. Er lag olie op de baan bij Mandeveen. Na ongeveer 5 minuten kregen we een nieuwe Warm-up lap om vervolgens van start te gaan. Ik was goed weg maar de rijder voor mij schakelde mis en ik moest vol in de remmen om hem niet
te raken. Mijn achterwiel kwam flink omhoog en ik stond zowat stil op het rechte stuk GRR@*#}[.... Als bijna laatste de Haarbocht in. Ik kon nog wel een aantal man inhalen toen we bij de Bult kwamen en een rijder onderuit was gegaan waarbij zijn motor midden op de baan lag……code rood….weer een herstart.
Na ongeveer 15 minuten stonden we dus weer klaar voor de start. De start ging redelijk en de 1e ronde kwam ik als 17e door. Het groepje voor me kon ik een aantal ronden redelijk volgen, maar toen liepen ze toch bij me weg. Vervolgens de race lekker kunnen rijden waarbij ik nog gepasseerd werd maar door een paar uitvallers uiteindelijk als 16e gefinisht ben. Dit heeft geresulteerd in een 24e plek in het eindklassement. Met 4 gemiste wedstrijden geen verkeerd resultaat!

 

Haarbocht uitacceleren

 

Het seizoen zit er helaas op. Gedurende de winter gaan we eens lekker aan mijn lichamelijke conditie werken. Dat zeg ik ieder jaar, maar nu doe ik het echt! Ook ga ik op zoek naar wat sponsering voor komend jaar. Alle beetjes helpen dus als jullie nog iemand weten dan hoor ik het graag.

 

GSXReetz,

 

Roland

 

 

Baco’s, thumbs up!  Bedankt!




Verslag Supercup 600 Assen, 9 september 2006.

 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag gemaakt heb. Een teleurstellend resultaat van de vorige race was daar de oorzaak van. (Op de 3e rij gekwalificeerd en in de 4e bocht door een andere rijder van achteren aangereden waardoor ik in de grindbak belande…einde race na 750 meter….gelukkig was ik in de grindbak overeind gebleven en had ik geen schade)
 
Maar deze race zou ik revanche nemen!
 
Ik had een andere achterschokbreker gemonteerd wat naar verwachting voor snellere rondetijden zou zorgen. Met de hulp van Rob www.RotechSupport.nl Overdijk probeerden we de juiste afstelling van de vering gedurende de trainingen te vinden. Dit resulteerde in een ronde tijd van 1.53 tijdens de 1e kwalificatie waarover ik wel tevreden was aangezien ik die rondetijd eigenlijk zonder te pushen reed.In de 2e kwalificatie zou het dan moeten gebeuren en met een iets gewijzigde vering begon ik aan deze sessie.
Het gevoel was goed en ik reed lekker mijn rondjes totdat in Ruskenhoek mijn achterwiel plotseling uitbrak. Dit gebeurde terwijl ik op de maximale hellingshoek lag en ik zag het asfalt van heel dichtbij en had eigenlijk al geconcludeerd dat ik was gevallen…toen kreeg mijn achterwiel weer grip en een onvermijdelijke highsider was het gevolg waardoor ik voor over mijn motor werd gegooid en ik mijn startnummer op z’n kop kon lezen. Nog steeds voelde ik in mijn gedachten het harde asfalt maar op de een of andere manier kwam ik met een klap weer op mijn motor (tank) terecht en met een voet slepende over de grond kon ik wonderbaarlijk genoeg weer verder rijden. Zo’n narrow escape had ik nog nooit meegemaakt. Bas, een bevriende baancommissaris, stond toevallig in die bocht en kwam in de pauze naar mij toe en vroeg zich ook af hoe ik op de motor was blijven zitten…ik weet het ook niet…een engeltje op mijn schouder misschien?

 
Na dit momentje ben ik even de Pitstraat in gereden om mijn edele delen wat rust te geven (die waren niet onzacht in aanraking gekomen met de tank..) en om met Rob te overleggen of het een vering kwestie was of gewoon een rijders fout. Na inspectie van de achterband en de vering houden we het op dat laatste. Hierna mijn tijd niet meer kunnen verbeteren waardoor ik met mijn tijd uit
de 1e kwalificatie als 25e op de grid moest starten…Hier baalde ik flink van aangezien ik dit jaar toch
egelmatig wat rijen naar voren stond.
 
De Race
 
De race zou om 14.33h beginnen en toen ik om 14.25h klaar stond had ik nog niemand richting pitstraat zien rijden, dus wachtte ik ook nog even rustig. Om 14.30h was er nog steeds ging beweging in de paddock en ik dacht dat er misschien vertraging was. Toen ben ik om 14.33h toch maar naar de Pitstraat gegaan en daar bleek iedereen al vertrokken voor de Warm up lap….
Shit…als allerlaatste, nog ver achter de pacecar mocht ik gelukkig nog wel de baan op. De Warm up lap heb ik als een bezetene moeten rijden om de Pacecar nog in te kunnen halen. Gelukkig kon ik die net voorbij Meeuwenmeer inhalen en het hele veld stond al klaar toen ik mijn positie in nam op de 7e rij.
Toen ik klaar stond ging het licht vrij snel op rood en ik stond natuurlijk helemaal scherp!
Het licht ging uit en ik schoot als een pijl uit een boog van mijn startplek af! Toen mijn voorwiel rond de 7.000 rpm omhoog kwam schakelde ik meteen door naar de 2e versnelling en kon ik de rij voor mij inhalen. Dat scheelt alweer een paar plaatsen. Voor het aanremmen van de Haarbocht kon ik ook nog een paar coureurs uitremmen en wat er toen gebeurde heb ik nog nooit meegemaakt…
Normaal is het altijd dringen in de 1e bocht maar nu leek het wel alsof Mozes de zee van coureurs voor mij scheidde want ik had vrijbaan op de meest ideale lijn door de Haarbocht! De Strubben ging deze keer zonder problemen en op de Veenslang zag ik dat ik redelijk voorraan erbij zat. De doorkomst van de 1e ronde zat ik op P12! Vanaf de 25e plek…hoezo goede start ;-)
Vasthouden dacht ik terwijl ik de coureur(Tjalling Elzinga) voor mij probeerde bij te houden. Dit lukte aardig en gedurende die ronde merkte ik dat de coureur voor Tjalling ons iets ophield. Tjalling ging er vrij snel voorbij en ik moest dat ook…Helaas had ik niet het geduld om te wachten op het juiste moment en besliste ik reeds op de Veenslang dat ik hem bij Stekkenwal zou uit remmen….
Fout, fout, fout….In plaats van te kijken waar ik sneller was en hem voorbij zou kunnen, remde ik in mijn gretigheid veel te laat voor de Stekkenwal waarbij de motor instabiel werd en ik niet meer in kon sturen. Klassieke rijdersfout…te wild/gretig/enthousiast en daarna dus niet insturen maar vooruit kijken naar de grindbak waar je juist niet naar toe wil!!!

Hoe vaak ik dit al aan cursisten heb uitgelegd bij de Race Academy cursussen…en dan ga jezelf de fout in…

Ik kwam op het gras voor de grindbak en liet mijn rem los maar voor ik het wist klapte ik al op het grind. Tijdens het neerkomen dacht ik nog Oefgh…dat doet zeer en ik kon amper ademhalen. Ik merkte dat ik nog wat doorrolde totdat ik totaal gedesoriënteerd stil lag. Happend naar adem in een grote stofwolk. Shit, ik ben flink gevallen…Toen de sterretjes waren verdwenen stond ik op en kwamen de Baco’s op mij af. Gelukkig dat zij er zijn en je meenemen naar een veilige plek want ikzelf zou denk ik een beetje daar zijn blijven staan, niet wetende waar je bent en waar je naartoe moet. Baco’s, oprecht bedankt!
Damn, wat kwam ik hard neer…Gelukkig niets gebroken, alleen wat kneuzingen maar de impact van zo’n klap is groter dan je denkt. Het was ook alweer 4 jaar geleden dat ik een valpartij had meegemaakt! Ook de motor mankeert op het eerste gezicht niets als alleen wat optische schade aan de rechterzijde. Niets afgebroken of krom, ik kon gewoon terug rijden naar de Paddock toen de race was afgelopen. Ook mijn nieuwe Race Academy overal is niet erg beschadigd, enkel grijs van het stof.
Toevallig stond Ad Kievit in die bocht foto’s te maken en hij zei dat hij de hele serie had! Hij vond wel dat wij veel voor de Race Academy over hebben, om zelfs een remfout met een valpartij als gevolg te demonstreren!
 
Ik ga de motor goed nalopen en ontdoen van grind en stof, om maandag de 18e tijdens de ZAC te proberen of ik mijn ritme weer terug kan krijgen. Als ik me tenminste weer fit voel want zoals ik me nu lichamelijk voel dan denk ik niet dat ik prettig kan rijden….
 
GSXReetz,
 
Roland




Als de rook rond je hoofd is verdwenen...



Supercup 600 Assen, 23 juli 2006

Na een goede 1e training (P9) volgde een slechte 2e training. Uiteindelijk was het resultaat uit de 1e training toch goed genoeg voor P10 op de grid tijdens de race.
 
In de race zou het dan moeten gebeuren! Nog een nieuwe achterband gemonteerd zodat ik er vol tegen aan kon gaan. De start ging goed en ik kwam goed door de Haarbocht. Vervolgens door Ossebroeken en een beetje aan de binnenkant blijven voor de Strubben. Daar ging ik ook goed doorheen totdat….ik vol van achteren geraakt werd door een collega. Gelukkig bleef ik overeind maar ik stond wel vast ik de grindbak…einde race na +/- 750 meter…Ik aalde flink maar had natuurlijk geen zin om zo naar huis te gaan. De baancommissarissen hebben me uit de grindbak geholpen en ik ben met bijna een ronde achterstand toch maar verder gaan rijden. Helaas kwam ik niet echt meer in mijn ritme. Natuurlijk liet ik anderen voorbij gaan die in een gevecht verwikkeld waren. Op zich toch nog wel lekker gereden, maar wel een beetje gefrustreerd.



Supercup Assen 3 juni 2006.
 
De weersvoorspelling was gunstig en gelukkig klopte die deze keer ook. De gehele dag droog, met een aangename temperatuur en niet teveel wind. Ideaal voor het verscherpen vanje P.R. Helaas geld dat natuurlijk voor iedereen….;-)
 
De 1e training verliep redelijk lekker. Ik kon lekker met Fabian rijden en kon hem redelijk volgen totdat we bij wat minder snelle collegae kwamen en hij er wat vlotter voorbij ging. Toch haalde ik in deze sessie een tijd van 1.53,9 wat 0.2 seconde boven mijn P.R. lag. Niet ontevreden dus voor de 1e sessie met een redelijk versleten achterband.
 
 
Voor de 2e kwalificatie een nieuwe achterband gemonteerd en de setting van de achterschokbreker wat aangepast om de motor wat sneller te laten sturen. Dit pakte redelijk uit en in deze sessie wist ik een 1.52,8 te noteren (met dank aan Fabian, die mij in de laatste ronde voorbij kwam waardoor ik een perfecte slipstream kon pakken…)
Hiermee stond ik als 17e op de startgrid.
 

In de slipstream van Fabian over het rechte stuk.
 
Voor de race nog even een nieuwe voorband gemonteerd want die begon toch wat slijtage te vertonen.
De start verliep super. Ik kwam goed weg en kon mijn rij achter me laten en zelfs een aantal coureurs van de rij voor mij verschalken. Ook de 1e keer met z’n alle door de Haarbocht ginggoed en ik kwam de 1e ronde door op P12. Ik heb toen helaas Ronald Post voor moeten laten gaan nadat hij mij voorbij kwam, ik hem nog even terug kon pakken maar daarna kwam hij weer snel voorbij en probeerde ik hem te volgen. Dit lukte maar even en toen begon ik teveel fouten te maken, 1 keer bijna rechtdoor bij de Haarbocht en ook de Stekkenwal miste ik bijna een keer. Reden om weer mijn eigen tempo te gaan rijden en hem helaas laten gaan. Ik begon ook weer aardig moe te worden en zag dat mijn rondetijden begonnen te stijgen. In ronde 7 kregen we de rode vlag waarna de race dus was afgelopen en de doorkomst van ronde 6 de einduitslag was. P13, dus wederom in de punten met een P.R. van 1.52,3 in de race. Toen we in de pitstraat werden opgevangen zag ik dat Ferry van Rijn (#108) vlak achter mij zat en ik vroeg hem of hij op mij inliep. Een enthousiast en volmondig JA was het antwoord. Had nog een leuk gevecht kunnen worden, met misschien de omgekeerde volgorde als de vorige keer….gelukkig(?) is het niet zover gekomen…..;-)

 
GSXReetz,
 
Roland



Supercup Assen 22 april 2006.

De weervooruitzichten waren goed, en ondanks de regen ’s-nachst is het de gehele dag droog gebleven.

De eerste training verliep erg lekker. Ik kon lekker mijn rondjes rijden zonder enorm te pushen en reed een seconde van mijn P.R. af. Dat is altijd een mooi begin van de dag. Met mijn tijd van 1.55,18 stond ik 9e op de voorlopige lijst.  

In de 2e training kon ik vanaf aanvang aanpikken bij een van de snellere rijders en probeerde zo wat van mijn tijd af te snoepen…dit lukte heel aardig. Bij terugkomst keek ik op mijn laptimer en zag: 1.53,71 Helaas waren de andere coureurs ook behoorlijk veel sneller als in de 1e sessie en kwam op P12 te staan. Dat is de 3e startrij geheel rechts.
In deze sessie had ik ook nog even een ‘aanvaring’ met een nieuwe R6 die ik op het rechte stuk voorbij ging waarna hij tegen mij aanreed…gelukkig hoefde ik alleen wat verf van mijn kontje te poetsen en waren we beide op de motor blijven zitten. Waarom hij tegen mij aanreed weet ik niet, ik heb die rijder niet meer gesproken. 



De Race. 

De start verliep niet geheel super. Er zijn nog steeds rijders die denken dat het rode licht nietvoor hun bedoelt is….zodat als het rode licht uit gaat je al voorbij gereden wordt door coureurs die 3 rijen achter je staan…Gelukkig staat daar een tijdstraf voor maar ik geloof dat de organisatie hier toch wat willekeurig mee omgaat…niet alle valse starters kregen die straf nl.
Anyway, ik ging in een groepje mee en werd een beetje opgehouden vwbt mijn bochtensnelheid. Fabian Heusinkveld kwam nog even lekker voorbij en maakte een mooie opmars. Ik had inmiddels P9 bereikt toen er een code rood volgde. We moesten opnieuw starten voor een race van 4 rondes. Bij deze start waren er weer een paar die hun zenuwen niet konden bedwingen… Ik kwam goed weg maar moest in de Haarbocht plotseling bijremmen omdat de coureur voor mij bijna onderuit ging…helaas kwamen er daardoor een aantal mensen voorbij en kwam ik als 14e die ronde over start/finish.
Vervolgens een aantal leuke gevechten o.a. met (alweer) Iris. Wat loopt die CBR van haar hard!
Telkens op de Veenslang kwam ze voorbij waardoor ik niet in mijn ritme door kon rijden en ik haar elders weer terug moest pekken. Uiteindelijk kon ik iets bij haar weg rijden en reed ik inmiddels op P11. Ik naderde Ferry van Rijn en zag dat ik behoorlijk sneller kon. In de een na laatste ronde liet hij een gat aan de buitenkant bij het aanremmen van de GT. Ik zet hem erlangs en wilde insturen. Plotseling komt hij vol naar links en we raken elkaar…
gelukkig blijven we er allebei opzitten en kunnen onze race vervolgen. Ik kan het gat weer dicht rijden en denk, als het niet aan de buitenkant gaat, dan maar aan de binnenkant…
Dus in de laatste ronde voor de GT steek ik hem binnendoor voorbij. P10!!!
Nieuws
Verslag Endurance 02-07-2009
Verslag Endurance 5/6-06- 2009
Verslag Endurance 30-04-2009
Verslagen 2008
Verslagen 2007
Verslagen 2006

Home
|
Activiteiten
|
Contact
|
Racing